e-Taxadedrum Ungaria

Ce este HU-GO?

În curând se introduce şi în Ungaria sistemul electronic de taxare rutieră în funcţie de distanţa parcursă, sistem denumit HU-GO.

 

Noul sistem de taxare rutieră valabil începând cu 1 iulie 2013 va afecta în total 6 513 km de drumuri supuse taxării din reţeaua de drumuri din Ungaria (autostrăzi, drumuri expres şi drumuri principale).

 

Sistemul HU-GO este în conformitate cu directiva Comisiei Europene din 2004 (2004/52/CE), care prevedea crearea aşa-numitului Serviciu European de Taxare Rutieră Electronică (European Electronic Toll Service – EETS).

 

La ce tip de vehicule se referă noul sistem de taxare rutieră?

Începând cu 1 iulie se taxează pe respectivele porţiuni de drum toate vehiculele a căror greutate totală maximă admisă depăşeşte 3,5 tone. Clasificarea pe categorii a vehiculelor cu greutate totală maximă admisă mai mare de 3,5 tone se face în funcţie de numărul de axe: categoria J2 pentru două axe, J3 pentru trei, iar J4 pentru vehiculele cu patru (sau mai multe) axe.

 

Cum variază valoarea taxei de drum?

Valoarea taxei este proporţională cu distanţa parcursă şi depinde de tipul de drum (autostradă, drum expres sau drum principal), de categoria vehiculului (J2, J3, J4), respectiv de gradul de poluare al vehiculului.

 

Taxa de drum cu TVA (Ft / km)

Norme de poluare Taxa J2 Taxa J3 Taxa J4
Drum expres Drum principal Drum expres Drum principal Drum expres Drum principal
A (≥ EURO III.) 42,41 18,04 59,52 31,23 86,70 54,07
B (EURO II.) 49,89 21,23 70,02 36,75 108,38 67,60
C (EURO I.) 57,38 24,41 80,53 42,26 130,06 81,11

 

Autobuzele (B2) şi vehiculele din categoria D1 vor achita în continuare taxa de drum prin e-vinieta.

 

Cum se poate declara/achita taxa rutieră în noul sistem?

În sistemul HU-GO taxa rutieră se poate declara prin două metode:

1.   Prin unitatea de bord (cu ajutorul unui intermediar declarant)

2.   Printr-un bilet pentru ruta planificată cumpărat în avans.

 

1. Cu ajutorul unităţii de bord (intermediar declarant)

Declararea în funcţie de drumul parcurs se realizează pe baza coordonatelor înregistrate de un echipament de bord instalat în vehicul. În esenţă o companie care oferă servicii de monitorizare flotă auto prin sistem GPS transmite, în calitate de aşa-numit intermediar declarant, datele transmise din vehicul către Compania Națională de Administrarea Autostrăzilor (ÁAK). Utilizatorii pot achita taxa rutieră în prealabil (prepaid), ceea ce înseamnă că îşi vor încărca în avans contul curent creat la înregistrare (deschis la Compania Națională de Administrarea Autostrăzilor). Soldul acestui cont curent va servi drept acoperire pentru utilizarea drumurilor supuse taxării.

Pentru a putea utiliza această metodă utilizatorul trebuie să se înregistreze în prealabil la operatorul sistemului taxelor rutiere (Compania Națională de Administrarea Autostrăzilor) şi să încheie un contract cu un intermediar declarant.

Recomandăm această soluţie celor care utilizează frecvent secţiunile de drum supuse taxării din Ungaria, această metodă de declarare reprezentând o soluţie confortabilă.

 

2. Bilet cumpărat în prealabil

Biletul pentru ruta planificată permite o singură utilizare exclusiv pe ruta planificată şi trebuie cumpărat înainte de utilizarea drumurilor supuse taxării (se poate achiziţiona cu maxim 30 de zile înaintea utilizării).

Biletul pentru ruta planificată achiziţionat în prealabil va avea o valabilitate de 2 zile calendaristice, iar biletul pentru ruta planificată achiziţionat imediat înainte de utilizarea drumurilor supuse taxării va fi valabil până la sfârşitul zilei calendaristice următoare.

Acest serviciu este avantajos pentru cei care doresc să utilizeze în mod ocazional, dar pe rute planificate, drumurile din Ungaria supuse taxării.

 

Verificarea plăţii taxelor

Filtrarea utilizării neautorizate a drumurilor din Ungaria supuse taxării se va efectua în primul rând cu ajutorul unor staţii fixe de verificare a achitării taxelor și a unor echipamente mobile de verificare a achitării taxelor instalate în vehicule.

Pe lângă echipamentele de verificare existente în prezent în sistemul de taxare rutieră bazată pe distanța parcursă pe drumurile din Ungaria, 74 bucăţi de echipamente fixe noi de verificare a secţiunii transversale şi 45 bucăţi de echipamente mobile de verificare noi vor sprijini atât verificarea continuă a drumurilor supuse taxării, cât şi activitatea autorităţilor. Poliția va acționa împotriva utilizatorilor de drumuri neautorizați şi în acest scop ea va fi dotată cu încă 50 de echipamente mobile pentru impunerea amenzii. În plus, se vor crea puncte de verificare adiţionale la partea de ieșire din țară a punctelor de trecere a frontierei. Utilizarea neautorizată a drumurilor se va sancționa cu amendă administrativă.

Amenda administrativă pentru încălcarea regulilor se va aplica în două moduri:

  • prin verificarea la fața locului, oprind și verificând utilizatorul de drumuri;
  • fără oprirea utilizatorului, prin aplicarea aşa-numitului principiu al răspunderii obiective față de proprietarul/posesorul înregistrat în registrul autovehiculelor.

În cazul cetățenilor străini amenda impusă fără oprirea la fața locului se poate colecta și ulterior, adică în momentul în care utilizatorul neautorizat revine în țară.

sursa: www.autopalya.hu